عبارت را در

فصل هفتم: خاستگاه‏هاى آرزوهاى بيهوده

الإمام عليّ عليه‏السلام :

رَغبَتُكَ فِي المُستَحيلِ جَهلٌ.

امام على عليه‏السلام :

آرزوى محال داشتن ، از نادانى است.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

ما عَقَلَ مَن أطالَ أمَلَهُ.

امام على عليه‏السلام :

خردمند نيست كسى كه آرزوى دراز در سر بپروراند.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

إنَّ قُلوبَ الجُهّالِ تَستَفِزُّهَا الأَطماعُ ، وتَرتَهِنُهَا المُنى ، وتَستَعلِقُهَا الخَدائِعُ .

امام على عليه‏السلام :

دل‏هاى نادانان را طمع‏ها بر مى‏انگيزند و آرزوها گروگانشان مى‏گيرند و فريب‏ها به دامشان مى‏اندازند.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

الجاهِلُ يَعتَمِدُ عَلى أمَلِهِ ويُقَصِّرُ في عَمَلِهِ.

امام على عليه‏السلام :

نادان ، به آرزويش تكيه مى‏كند و در عملش كوتاهى مى‏ورزد.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

العاقِلُ يَعتَمِدُ عَلى عَمَلِهِ ، الجاهِلُ يَعتَمِدُ عَلى أمَلِهِ.

امام على عليه‏السلام :

خردمند ، به عمل خويش تكيه مى‏كند ؛ نادان ، به آرزوى خويش تكيه مى‏نمايد.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

ما لَكُم تُؤَمِّلونَ ما لا تُدرِكونَهُ! وتَجمَعونَ ما لا تَأكُلونَهُ! وتَبنونَ ما لا تَسكنونَهُ؟

امام على عليه‏السلام :

شما را چه شده است كه چيزى را آرزو مى‏كنيد كه به آن نمى‏رسيد و چيزى را گِرد مى‏آوريد كه نمى‏خوريد ! و چيزى را بنا مى‏كنيد كه در آن سكونت نمى‏كنيد؟!

------------------------------------------------------

رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

أحمَقُ الحَمقى مَن أتبَعَ نَفسَهُ هَواها ، وتَمَنّى عَلَى اللّه‏ِ تَعالى الأَمانِيَّ.

پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

احمق‏ترينِ احمق‏ها ، كسى است كه نفس خويش را دنباله‏رو هوس سازد و از خداوند متعال ، آرزوهاى ناشدنى كند.

------------------------------------------------------

الإمام عليّ عليه‏السلام :

الآمالُ غُرورُ الحَمقى.

امام على عليه‏السلام :

آرزوها ، فريب دهنده مردمان احمق است.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

الأَمانيُّ شيمَةُ الحَمقى.

امام على عليه‏السلام :

آرزوهاى ناشدنى داشتن، كارِ مردمان احمق است.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

مِنَ الحُمقِ الاِتِّكالُ عَلَى الأَمَلِ.

امام على عليه‏السلام :

تكيه كردن به آرزو ، از حماقت است.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

إيّاكَ وَالثِّقَةَ بِالآمالِ ؛ فَإِنَّها مِن شِيَمِ الحَمقى.

امام على عليه‏السلام :

از اعتماد كردن به آرزوها بپرهيز؛ زيرا آرزوها از خصلت‏هاى احمق‏هاست .

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام

ـ في وَصِيَّتِهِ لاِبنِهِ مُحمََّدِ بنِ الحَنَفِيَّةِ ـ : إيّاكَ وَالأَمانِيَّ ؛ فَإِنَّها بَضائِعُ النَّوكى .

امام على عليه‏السلام

ـ در سفارش ايشان به فرزندش محمّد بن حنفيه ـ : از آرزوها دورى كن؛ زيرا كه آرزوها، كالاىِ مردمان احمق است.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام

ـ مِن وَصِيَّتِهِ لاِبنِهِ الحَسَنِ عليه‏السلام ـ : إيّاكَ وَالاِتَّكالَ عَلَى المُنى ؛ فَإِنَّها بَضائِعُ‏النَّوكى.

امام على عليه‏السلام

ـ از سفارش به فرزندش امام حسن عليه‏السلام ـ : از تكيه به آرزوها بپرهيز؛ زيرا آرزوها ، كالاى احمق‏هاست.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

إيّاكُم وَالإِيكالَ بِالمُنى ؛ فَإِنَّها بَضائِعُ العَجَزَةِ.

امام على عليه‏السلام :

از تكيه كردن به آرزوها دورى كنيد؛ زيرا آرزو ، كالاى ناتوانان است.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

لا تَغُرَّنَّكَ الأَمانِيُّ وَالخُدَعَ ، فَكَفى بِذلِكَ خُرقا .

امام على عليه‏السلام :

زنهار! آرزوها و نيرنگ‏ها تو را نفريبند ، كه اين ، بهترين دليل حماقت است.

------------------------------------------------------

الإمام عليّ عليه‏السلام :

مَن غَفَلَ غَرَّتهُ الأَمانِيُّ ، وأخَذَتهُ الحَسرَةُ إذَا انكَشَفَ الغِطاءُ وبَدا لَهُ مِنَ اللّه‏ِ ما لَم يَكُن يَحتَسِبُ.

امام على عليه‏السلام :

كسى كه دچار غفلت شود ، آرزوها او را مى‏فريبد و آن گاه كه پرده كنار رود و آنچه تصوّرش را هم نمى‏كرده است از جانب خداوند بر او آشكار گردد، افسوس ، او را فرا مى‏گيرد .

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

مَن غَفَلَ جَنى عَلى نَفسِهِ وَانقَلَبَ عَلى ظَهرِهِ وحَسَبَ غَيَّهُ رُشدا ، وغَرَّتهُ الأَمانِيُّ وأخَذَتهُ الحَسرَةُ وَالنَّدامَةُ إذا قُضِيَ الأَمرُ وَانكَشَفَ عَنهُ الغِطاءُ وبَدا لَهُ ما لَم يَكُن يَحتَسِبُ.

امام على عليه‏السلام :

هر كه غفلت كند ، به خويشتن ستم ورزد و عقب‏گرد مى‏كند و گم‏راهى خود را هدايت مى‏پندارد و آرزوها فريبش مى‏دهند، و آن گاه كه كارش تمام شود [و بميرد] و پرده از برابرش كنار برود و آنچه تصوّرش را هم نمى‏كرده ، برايش هويدا گردد، دست‏خوش افسوس و پشيمانى مى‏شود .

------------------------------------------------------

رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

إنَّ آدَمَ قَبلَ أن يُصيبَ الذَّنبَ كانَ أجَلُهُ بَينَ عَينَيهِ وأمَلُهُ خَلفَهُ ، فَلَمّا أصابَ الذَّنبَ جَعَلَ اللّه‏ُ أمَلَهُ بَينَ عَينَيهِ وأجَلَهُ خَلفَهُ ، فَلا يَزالُ يَأمُلُ حَتّى يَموتَ.

پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

آدم عليه‏السلام پيش از آن كه گناه كند ، اَجَلش پيش روى او بود و آرزويش پشتِ سرش . چون گناه كرد ، خداوند ، آرزويش را پيشِ چشم او قرار داد و اَجَلش را پشت سرش . از اين رو، پيوسته آرزو مى‏كند تا مى‏ميرد.

------------------------------------------------------

علل الشرائع عن مُعَمَّر بن يحيى :

قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه‏السلام : ما بالُ النّاسِ يَعقِلونَ ولا يَعلَمونَ؟
قالَ عليه‏السلام : إنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى حينَ خَلَقَ آدَمَ جَعَلَ أجَلَهُ بَينَ عَينَيهِ وأمَلَهُ خَلفَ ظَهرِهِ ، فَلَمّا أصابَ الخَطيئَةَ جَعَلَ أمَلَهُ بَينَ عَينَيهِ وأجَلَهُ خَلفَ ظَهرِهِ ، فَمِن ثَمَّ يَعقِلونَ ولا يَعلَمونَ.

علل الشرائع

ـ به نقل از معمّر بن يحيى ـ : به امام باقر عليه‏السلام گفتم : چرا مردم با آن كه خِرد دارند ، نمى‏فهمند؟
فرمود: «زمانى كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ آدم عليه‏السلام را آفريد ، اَجَل او را پيشِ رويش قرار داد و آرزويش را پشتِ سرش، و چون مرتكب خطا شد ، آرزويش را پيش روى او قرار داد و اَجَلش را پشتِ سرش. از اين روست كه خِرد دارند ، امّا نمى‏فهمند» .

------------------------------------------------------

رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

إذَا استَحَقَّت وِلايَةُ الشَّيطانُ وَالشَّقاوَةُ ، جاءَ الأَمَلُ بَينَ العَينَينِ وذَهَبَ الأَجَلُ وَراءَ الظَّهرِ.

پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

هرگاه كسى مستحقّ ولايت شيطان و شقاوت (تيره‏روزى) شود ، آرزو پيشِ رو مى‏آيد و اجل ، پشتِ سر مى‏رود.

------------------------------------------------------

الإمام عليّ عليه‏السلام :

الأَمَلُ سُلطانُ الشَّياطينِ عَلى قُلوبِ الغافِلينَ.

امام على عليه‏السلام :

آرزو ، سلطه شياطين بر دل‏هاى غافلان است.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام

ـ من وَصِيَّتِهِ لِكُمَيلٍ فِي التَّحذيرِ مِنَ الشَّياطينِ ـ : يا كُمَيلُ إنَّهُم يَخدَعونَكَ بِأَنفُسِهِم ، فَإِذا لَم تُجِبهُم مَكَروا بِكَ وبِنَفسِكَ بِتَحسينِهِم إلَيكَ شَهَواتِكَ وإعطائِكَ أمانِيَّكَ وإرادَتَكَ ، ويُسَوِّلونَ لَكَ ويُنسونَكَ، ويَنهَونَكَ ويَأمُرونَكَ ، ويُحَسِّنونَ ظَنَّكَ بِاللّه‏ِ عَزَّ وجَلَّ حَتّى تَرجُوَهُ فَتَغتَرَّ بِذلِكَ وتَعصِيَهُ ، وجَزاءُ العاصي لَظى .

امام على عليه‏السلام

ـ در سفارش به كميل ، در برحذر داشتن از شياطين ـ : اى كميل! آنان با خودشان تو را مى‏فريبند و اگر فريبشان را نخوردى، با جلوه دادن شهواتت در نظر تو و برآوردن آرزوها و خواسته‏هايت ، سعى مى‏كنند تا تو را بفريبند و برايت ، ظاهر آرايى و وسوسه‏گرى مى‏كنند و دچار فراموشى‏ات مى‏سازند و به تو امر و نهى مى‏كنند، و تو را به خداوند عز و جلچندان خوش‏گمان مى‏سازند كه به او اميد [ ِ بى‏بيم] مى‏بندى و بدين ترتيب ، غِرّه مى‏شوى و نافرمانى خدا مى‏كنى، و سزاى نافرمان هم آتش جهنّم است.

------------------------------------------------------

الإمام عليّ عليه‏السلام :

إنَّ الدُّنيا تُدنِي الآجالَ ، وتُباعِدُ الآمالَ ، وتُبيدُ الرِّجالَ ، وتُغَيِّرُ الأَحوالَ ؛ مَن غالَبَها غَلَبَتهُ ، ومَن صارَعَها صَرَعَتهُ ، ومَن عَصاها أطاعَتهُ ، ومَن تَرَكَها أتَتهُ.

امام على عليه‏السلام :

دنيا، اَجَل‏ها را نزديك مى‏سازد و آرزوها را دور و دراز مى‏گردانَد و مردان را به نابودى مى‏كشانَد و احوال را دگرگون مى‏كند. هركه بر دنيا چيرگى جويد ، دنيا بر او چيره مى‏آيد و هر كه با آن كُشتى گيرد ، دنيا او را زمين مى‏زند و هركه نافرمانى آن كند ، دنيا فرمانش مى‏برد و هركه آن را ترك گويد ، دنيا به نزدش مى‏رود.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

الدَّهرُ يُخلِقُ الأَبدانَ ، ويُجَدِّدُ الآمالَ ، ويُقَرِّبُ المَنِيَّةَ ، ويُباعِدُ الاُمنِيَّةَ ؛ مَن ظَفِرَ بِهِ نَصَبَ ، ومَن فاتَهُ تَعِبَ.

امام على عليه‏السلام :

روزگار ، بدن‏ها را كُهنه مى‏كند و آرزوها را نو مى‏سازد، مرگ را نزديك مى‏سازد و آرزو را دور مى‏گردانَد. هركه به روزگار دست يافت ، به سختى افتاد و هركه به آن دست نيافت ، رنجور شد.

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

أيُّهَاالنّاسُ! إنَّكُم إن آثَرتُمُ الدُّنيا عَلَى الآخِرَةِ أسرَعتُم إجابَتَها إلَى العَرَضِ الأَدنى، ورَحَلَت مَطايا آمالِكُم إلَى‏الغايَةِ القُصوى، تورِدُ مَناهِلَ عاقِبَتِها النَّدَمَ ، وتُذيقُكُم ما فَعَلَت بِالاُمَمِ الخالِيَةِ وَالقُرونِ الماضِيَةِ مِن تَغَيُّرِ الحالاتِ وتَكَوُّنِ المَثُلات .

امام على عليه‏السلام :

اى مردم! شما اگر دنيا را بر آخرت بر گزينيد ، در پذيرفتن دعوت آن به كالاى پست شتافته‏ايد و مَركب آرزوهايتان تا دورترين مقصد ، تاخت بر مى‏دارند و شما را به آبشخورهايى مى‏بَرَند كه فرجامشان پشيمانى است و كارهايى را كه با امّت‏هاى پيشين و نسل‏هاى گذشته كرد، يعنى دگرگونى حالات و فرودآمدن كيفرها، به شما نيز مى‏چشانَد .

------------------------------------------------------

الإمام الصادق عليه‏السلام :

مَن تَعَلَّقَ قَلبُهُ بِالدُّنيا تَعَلَّقَ قَلبُهُ بِثَلاثِ خِصالٍ : هَمٍّ لا يَفنى ، وأمَلٍ لا يُدرَكُ ، ورَجاءٍ لا يُنالُ.

امام صادق عليه‏السلام :

هركس قلبش به دنيا دل‏بسته باشد، دل‏بسته به سه چيز است: اندوهى پايان‏ناپذير، آرزويى دست نايافتنى ، و اميدى به دست نياوردنى.

------------------------------------------------------

الإمام عليّ عليه‏السلام :

حُبُّ المالِ يُقَوِّي الآمالَ ويُفسِدُ الأَعمالَ.

امام على عليه‏السلام :

مالْ دوستى ، آرزوها را تقويت مى‏كند و اعمال را از بين مى‏بَرَد .

------------------------------------------------------

رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

أربَعُ خِصالٍ مِنَ الشَّقاوَةِ : جُمودُ العَينِ ، وقَساوَةُ القَلبِ وبُعدُ الأَمَلِ ، وحُبُّ البَقاءِ.

پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

چهار خصلت ، نشانه شقاوت است: خشكيدگى چشم، سختىِ‏دل، دور و درازى آرزو، و علاقه به ماندن [در دنيا] .