عبارت را در

مراقبت از نفس

الاختصاص عن الأوزاعيّ

ـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ: يا بُنَيَّ ، إنَّ كُلَّ يَومٍ يَأتيكَ يَومٌ جَديدٌ ، يَشهَدُ عَلَيكَ عِندَ رَبٍّ كَريمٍ .

الاختصاص

ـ به نقل از اَوزاعى ، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ: اى پسرم! هر روز كه بر تو مى‏رسد، روز نوى است كه در پيشگاه پروردگار كريم ، بر ضدّ تو شهادت خواهد داد .

------------------------------------------------------

إرشاد القلوب :

مِن وَصِيَّةِ لُقمانَ عليه السلام لاِبنِهِ ، قالَ : يا بُنَيَّ .. . وَاجهَد أن يَكونَ اليَومُ خَيراً لَكَ مِن أمسِ ، وغَداً خَيراً لَكَ مِنَ اليَومِ ؛ فَإِنَّهُ مَنِ استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ ، ومَن كانَ يَومُهُ شَرّاً مِن أمسِهِ فَهُوَ مَلعونٌ .

إرشاد القلوب :

از سفارش لقمان به پسرش است كه گفت: «اى پسرم! ... بكوش امروزت بهتر از ديروز و فردايت بهتر از امروز باشد؛ زيرا هر كه دو روزش برابر باشند ، مغبون است، و هر كس امروزش بدتر از ديروز باشد ، ملعون است» .

------------------------------------------------------

محاضرات الاُدباء :

قالَ لُقمانُ عليه السلام : لا تَدَعِ النَّظَرَ في مَساويكَ كُلَّ وَقتٍ لِأَنَّ تَركَ ذلِكَ نَقصٌ مِن مَحاسِنِكَ .
وقيلَ : كُن فِي الحِرصِ عَلى تَفَقُّدِ عُيوبِكَ كَعَدُوِّكَ!

محاضرات الاُدباء :

لقمان گفت : «نظر كردن در بدى‏هايت را هيچ گاه رها نكن؛ چرا كه ترك آن ، از خوبى‏هايت مى‏كاهد» .
و گفته شده: «در حريص بودن بر عيب‏يابىِ خود ، مانند دشمنت باش» .

------------------------------------------------------

الكشكول :

قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، اِجعَل خَطاياكَ بَينَ عَينَيكَ إلى أن تَموتَ ، وأمّا حَسَناتُكَ فَالهَ عَنها فَإِنَّهُ قَد أحصاها مَن لا يَنساها .

الكشكول ، شيخ بهايى :

لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! لغزش‏هايت را تا وقت مرگ ، برابر چشمانت قرار ده ؛ اما از نيكى‏هايت غافل شو؛ چرا كه آنها را كسى (خدا) برشمرده است كه فراموش نمى‏كند» .

------------------------------------------------------

الاختصاص عن الأوزاعيّ

ـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ: يا بُنَيَّ ، إنَّهُ قَد اُحصِيَ الحَلالُ الصَّغيرُ ، فَكَيفَ بِالحَرامِ الكَثيرِ ؟

الاختصاص

ـ به نقل از اَوزاعى ، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ: اى پسرم! همانا حلالِ كوچك ، به حساب مى‏آيد ، پس حالِ حرامِ بسيار چگونه باشد؟!