عبارت را در

چه دلايلي براي يگانگي خداوند وجود دارد؟

امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام

في وَصِيَّتِه لاِبنِه الحَسَنِ عليه‏السلام: واعلَمْ يا بُنَيَّ أ نَّهُ لَو كانَ لِرَبِّكَ شَريكٌ لَأتَتكَ رُسُلُهُ ، ولَرَأيتَ آثارَ مُلكِهِ وسُلطانِهِ ، ولَعَرَفتَ‏أفعالَهُ وصِفاتِهِ ، ولكِنَّهُ إلهٌ واحِدٌ كَما وَصَفَ نَفسَهُ ، لا يُضادُّهُ في مُلكِهِ أحَدٌ ، ولا يَزولُ أبَدا .

امام على عليه‏السلام

- در سفارش‏خود به‏فرزند بزرگوارش حسن عليه‏السلام- : بدان اى‏فرزندم كه‏اگر پروردگارت را شريكى بود ، بى‏گمان فرستادگان و رسولان او نيز نزد تو مى‏آمدند و نشانه‏هاى پادشاهى و اقتدار او را مى‏ديدى و افعال و صفاتش را مى‏شناختى ؛ امّا خداوند همچنان كه خود در وصف خويش فرموده ، خدايى يگانه است و در ملكش رقيبى ندارد و هرگز زوال نمى‏پذيرد .

------------------------------------------------------

الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام

مِن مُناظَرَتِهِ‏زِندِيقا: إن قُلتَ : إنَّهُما اثنانِ لَم يَخْلُ مِن أن يَكونا مُتَّفِقَينِ مِن كُلِّ جِهَةٍ ، أو مُفتَرِقَينِ مِن كُلِّ جِهَةٍ ، فلَمّارَأينا الخَلقَ مُنتَظِما ، والفَلَكَ جارِيا ، واختلافَ اللَّيلِ والنَّهارِ والشَّمسِ والقَمَرِ ، دَلَّ صِحَّهُ الأمرِ والتَّدبيرِ وائتِلافُ‏الأمرِ عَلىأنَّ المُدَبِّرَ واحِدٌ . ثُمّ يَلزَمُكَ إنِ ادَّعَيتَ اثنَينِ فلابُدَّ مِن فُرجَةٍ بَينَهُما حتّى يَكونا اثنَينِ ، فصارَتِ الفُرجَهُ ثالِثا بَينَهُما قَديما مَعَهُما فيَلزَمُكَ ثَلاثَةٌ ، فإنِ ادَّعيتَ ثَلاثَةً لَزِمَكَ ما قُلنا في الاثنَينِ حتّى يَكونَ بَينَهُم فُرجَتانِ فيَكونَ خَمسا ، ثُمّ يَتَناهى في العَدَدِ إلى ما لا نِهايَةَ في الكَثرَةِ .

امام صادق عليه‏السلام

- در بخشى از مناظره خود با يك زنديق- : اگر بگويى خدا دو تاست ، از اين دو حالت بيرون نيست كه يا هر دو از هر جهت يكسانند يا از تمام جهات متفاوتند . از آن جا كه ما آفرينش را نظام‏مند مى‏بينيم و فلك را در گردش و آمد و شد ، و شب و روز و خورشيد و ماه را مرتّب . درستى كار و تدبير و هماهنگى امور دلالت بر اين دارد كه مدبّر يكى است . وانگهى ، اگر ادّعا كنى خدا دو تاست ، لازمه‏اش اين است كه فاصله‏اى ميان آنها باشد تا دوتا بودن آنها صدق كند . در اين صورت، آن فاصله خود خداى سومى است كه قديم به قدمت آنهاست و در نتيجه ، اعتقاد به خداى سومى بر تو لازم مى‏آيد و اگر سه خدا ادّعا كنى ، همان چيزى لازم مى‏آيد كه در مورد اعتقاد به دو خدا گفتيم ؛ يعنى بايد ميان آنها ، دو فاصله باشد كه در اين صورت وجود پنج خدا لازم مى‏آيد و بدين ترتيب تعداد خدايان ، تا بى‏نهايت پيش مى‏رود .